Vi ser till att du håller dig på topp under mötet

Fräscht är ett ord vi alla vill associera med vår mat – ju fräschare desto bättre. Men fräschör handlar inte bara om maten, det kan tillämpas på hela upplevelsen. Hur, var och i vilket sammanhang maten serveras är också ovärderliga delar av upplevelsen. Därför har Richard Williamson, chefskock på Radisson Blu, börjat "vitalisera" alla mat- och dryckesmenyer i Norden. Och han lovar att du kommer att bli helt mållös när du ser hur fräscht det nya konceptet är.

Möten ställer extra krav på våra hjärnor. Vi måste ofta koncentrera oss längre än vi brukar, eller så måste vi ta till oss och förstå svåra koncept och idéer. Dessutom måste vi ofta starta dagen tidigare och sluta senare. Vi måste alltså se till att vi maximerar vår kapacitet istället för att sabotera den. Det är här konceptet Radisson Blu Brain Food kommer in. Williamson understryker att det inte handlar om bantningskurer eller hälsofreakmat, utan om att tänka på hur vi kombinerar protein, kolhydrater och alla andra näringsämnen som ger bränsle åt våra hjärnor och kroppar istället för att utsätta dem för mer stress.

"Men vi är även medvetna om att under en hektisk konferensdag så är det de där måltiderna och pauserna som deltagarna ser fram emot, så vi sätter ribban lite högre än att bara byta ut kladdkakan mot selleri och morötter, och tänker även på variation, smaker och utseende."

Ett hotell ska inte vara en neutral ö i en främmande miljö, utan det ska återspegla värdlandets smaker och kultur.  Så vi tänker även lokalt. Och när vi gör det kan vi ofta servera något som inte bara är gott, utan också har sin egen berättelser – dansk potatis från Samsø eller lamm från Gotland.

Att äta välbalanserad mat håller blodsockernivån stabil, vilket förbättrar effektiviteten, koncentrationsförmågan och den mentala kapaciteten, samtidigt som stressnivån sänks. Dessa är alla de ingredienserna man behöver för ett lyckat möte.

Vad händer härnäst?

Så gott som allt kommer härnäst. Vi går igenom varje rätt vi erbjuder och finjusterar dem så att vår kärlek till mat och våra kärnprinciper vad gäller ansvarsfullt företagande återspeglas i vårt mat- och dryckesutbud – och du, som gäst, kommer att uppleva det som en fräschör som du kanske inte tidigare associerat med stora hotell.

Våra 6 Brain Food-principer:

  • Fokus på smak som tillfredsställer alla sinnen
  • Mindre kött och alltid högst 10 % fetthalt
  • Massor av fisk, fullkornsprodukter, frukt och grönsaker
  • Naturliga sötningsmedel och aldrig mer än 10 % tillsatt socker
  • Huvudsakligen färska och lokalt producerade ingredienser
  • Rena råvaror med minimal industriell bearbetning

Berätta vad du tycker