Scania-logga i frukostfrallan

Första gången Scania i Norge bjöd in till en presentation av lastbilsmodeller på Radisson Blu Trysil Resort i skid- och naturparadiset Trysil 250 kilometer norr om Oslo kom det 120 gäster. I januari 2016 när arrangemanget “Scania Winter” hölls för sjätte året i rad var siffran 1 300.

Förklaringen är att den årliga produktpresentationen har blivit ett så populärt och efterfrågat event att man som Scania-återförsäljare bara får anmäla sig själv och ett fåtal kunder som deltagare.

Konstanta möten under fem veckor

I fem veckor hölls kundarrangemangen I form av presentationer som avlöste varandra dygnet runt måndag till fredag, med cirka 45 kunder, demo-chaufförer och underleverantörer och totalt 100 deltagare i varje grupp. Programmet bjöd på lunch vid ankomsten, provkörning av lastbilarna från klockan 12:00 – 16:30, följt av bowling på hotellets egna bowlingbanor. På kvällen var det läcker middag vid vackert dukade, runda bord i den stora bankettsalen och en trevlig efterfest. Nästa dag var det frukost, informationsmöte och utställning med 14 samarbetspartners, som till exempel däckföretaget Continental, före lunch och avresa.

– Redan vid ankomsten hördes ett Wow! från deltagarna när de såg hotellet, för det är otroligt vackert både ut- och invändigt, berättar Marketing Coordinator Irene Schancke, Scania, som är ansvarig för eventet. Hon är glad över samarbetet med hotellet som under alla år har fungerat helt perfekt.

Blog-Post-Image-1100x720-03

Hela hotellet präglas av arrangemanget

– I år stod vi för omkring 2 500 övernattningar, så vi hade egna incheckningslistor och styrde de oundvikliga ändringarna längs vägen tillsammans med hotellet. Men inte nog med det – det var ett helt paket vi fick. Hela hotellet präglades av Scania. Från de stora lastbilarna som stod parkerade precis vid huvudingången, till alla detaljer som hotellpersonalen hade roat sig med att hitta på. Under hela perioden fanns Scania-loggan tryckt på frukostfrallorna och på desserten vid kvällens bankett. På lunchbuffén hade flera specialiteter lagts upp på miniatyrer av våra lastbilar. Vi hade egna ölglas och till och med bowlingbanorna och anläggningens skärmar pryddes av Scania-loggan, berättar Irene Schancke.

Samarbeta med kommunen och motorklubben

De första två veckorna bestod gästerna av cirka 500 av Scanias kunder från större delen av Europa och till och med från Egypten, medan de sista tre veckorna var avsatta till cirka 800 kunder från hela Norge. – När vi nu hade 20 lastbilar placerade i Trysil kunde vi ju lika gärna använda hela uppställningen till att bjuda in kunder även från andra länder, säger Irene Schancke.

Testkörningarna gjordes dels på Trysil Motorklubbs 800 meter långa motocrossbana, där vinterväglag var en av disciplinerna, dels ute på ortens vägar där det i samarbete med kommunen hade satts upp avspärrningar, skyltar med mera.

Tradition – med något nytt varje år

– Ett så stort arrangemang med en så viktig kundgrupp är helt beroende av en god och positiv dialog med hotellet. Vi har redan från start mött en otroligt engagerad och serviceinriktad personal, som är helt med på uppgiften och som har en väsentlig del i äran för att det här extraordinära arrangemanget har blivit en så populär tradition.

– Det grundläggande konceptet ska man inte ändra på, men när nästan hälften av deltagarna har varit med förr får man ändå hitta på lite nyheter här och där. I år var det inte minst kökschefens påhitt som satte pricken över i-et, säger Irene Schancke.

Berätta vad du tycker


× four = 28