Målsättning: Tillväxt – men inte allt för snabbt

Sedan 2002 har Akademikliniken, en av norra Europas största privatkliniker för plastikkirurgi, hållit tolv konferenser och utställningar under titeln Beauty Through Science i Stockholm, där kliniken har sitt huvudkontor. Den 26–28 maj 2016 hålls arrangemanget för sjätte gången på Radisson Blu Waterfront Hotel och Waterfront Congress Center precis vid vattnet i huvudstaden.

– Beauty Through Science, som också är klinikens motto, har som målsättning att vara Skandinaviens viktigaste forum för alla som arbetar med plastikkirurgi. Det är här man kan hålla sig ajour med de senaste vetenskapliga landvinningarna, de nyaste teknikerna och de färskaste forskningsresultaten och behandlingsmetoderna.

Grundarens hjärtebarn

Det förklarar Anna Eliasson, som är Executive Assistant för Per Hedén och ansvarig projektledare för det stora årliga eventet. – Per Hedén är en av Akademiklinikens två grundare. Det var han som en gång tog initiativ till Beauty Through Science och vid varje konferens fungerar han som konferensens högste ledare. Det är hans hjärtebarn, förklarar Anna Eliasson.

Ett konkret mål för arrangemanget är att nå balans i ekonomin. Syftet är inte att tjäna pengar på det utan att öka deltagarantal med mera så att omsättningen stiger varje år. Det gör att de kan genomföra allt fler aktiviteter och bjuda in världsledande experter till Stockholm som föreläsare. Rent konkret är målet för deltagarantalet i år 800 personer och den siffran ska öka med 100 personer per år framöver.

Deltagare från 45 länder

– Förra året kom det inte bara deltagare från hela Skandinavien utan från 45 länder världen över, säger Anna Eliasson. – Även sponsorer och utställare bidrar naturligtvis till omsättningen, och deltagarna, som i många fall är våra konkurrenter och kollegor, betalar för att komma hit och lära sig mer om vår bransch. Generellt vill vi täcka in hela branschen så långt det går och därför har vi en tillväxtstrategi, men det ska vara en kontrollerad tillväxt, så att vi är säkra på att kunna hänga med själva, säger hon.

I plastikkirurgibranschen arbetar man med två huvudspår: ingrepp som kräver operation och så kallade icke-kirurgiska behandlingar, vilket är ett stadigt växande specialområde som bland annat omfattar laserteknik och injektionsbehandlingar. 2015 var en av arrangemangets tillväxtparametrar att det för första gången i konferenssammanhang arbetades med parallella sessioner för de båda spåren. En annan parameter är att ta med nya målgrupper som till exempel dermatologer.

Plats att växa på Waterfront

– På Waterfront har vi haft möjlighet att växa oss större eftersom det finns så många möteslokaler och stora utställningsområden tillgängliga, och det kan vi fortsätta med under de kommande åren. Utställningen som 2015 omfattade 24 leverantörer av implantat, instrument och mycket annat som används i branschen, kommer i år att nå upp till minst 30, säger Anna Eliasson.

I början var det Grand Hotel i Stockholm, som varannat år huserade Beauty Through Science, men två omständigheter gjorde att arrangemanget 2012 flyttade till det då nybyggda Radisson Blu Waterfront Hotel. Dels hade eventet blivit för stort för Grand Hotel och dels infördes en restriktion i Sverige som – som i så många andra länder – inte längre tillät konferenser inom medicinalbranschen att använda femstjärniga hotell. – Det passade oss utmärkt, säger Anna Eliasson och tillägger, i vårt samarbete är servicen på Waterfront på femstjärnig nivå!

Sedan 2015 har Akademikliniken med stor framgång samarbetat med kongressarrangören MCI Nordic, om allt som har med logistiken på konferensen och utställningen att göra.

Akademikliniken har privatsjukhus i Stockholm, Göteborg och Malmö (med en tillhörande mottagning i Köpenhamn) samt i Oslo och dessutom sex Walk-in clinics i Sverige och fem i Norge.

Berätta vad du tycker


+ 5 = twelve