Ett gott partnerskap

Ömsesidig tillit och ett professionellt – och gott – samarbete under flera år är bakgrunden till det utmärkta partnerskap som uppstått mellan Radisson Blu Plaza Hotel Oslo och utbildningskunden Compusoft. Ett fall där verkligen båda vinner.

 

På 33:e våningen i Oslos landmärke och Norges största hotell, Radisson Blu Plaza Hotel, ligger möteslokalen Østmarka. Och det måste bara vara den lokalen som bokas när Henrik Bækhus från företaget Compusoft sätter i gång att planera sin nästa kurs. Østmarka är bara en av hotellets mer än 30 konferenslokaler, men här känner han sig trygg, hemtam och bekväm som kursledare. Utsikten över den gamla delen av staden och ett hörn av Oslofjorden är vacker här uppifrån.

Men det är inte bara Østmarka som gör Henrik Bækhus till stamkund på hotell Plaza. Det är i lika hög grad vetskapen om att han blir väl mottagen, lite ompysslad och att han kan vara säker på att allt fungerar som det ska när han fyra till sex gånger om året håller sina IT-kurser här.

– Servicen är bra och de konferensansvariga är mycket kundorienterade. För mig är det viktigaste att det finns en ömsesidig tillit och att man kan föra en bra och konstruktiv dialog. Det är ju det här, och servicen, som många företag – även hotell – säljer på i dag, och inte nödvändigtvis priset. I vår konkurrensutsatta tid tar man ju oftast samma pris för samma tjänster överallt. Vårt samarbete med hotellet är baserat på goda rutiner oss emellan, och det är orsaken till att vi stannar kvar hos Plaza, säger Henrik Bækhus.

Variation på det som serveras

Compusoft, som ligger i Sarpsborg 100 km sydost om Oslo, har specialiserat sig på datorbaserade ritprogram för inredning av kök och badrum. Företaget har dotterbolag i stora delar av Europa, och Henrik Bækhus ansvarar för utbildningen av de norska distributörer som använder programmen vid rådgivning och service till sina kunder.

– På kurserna har vi vanligen elva deltagare åt gången, som sitter med var sin dator i en klassrumsmöblering. Vi är inte särskilt otraditionella i våra kurser och pauserna har vi i samma lokal som undervisningen, men med möjlighet för kursdeltagarna att resa på sig, få lite luft och gå runt och prata med varandra, säger han.

– I gengäld ser vi till att det inte serveras samma sak under de olika pauserna under de två till tre dagar som kurserna pågår. Vi tycker det är roligt att göra något lite speciellt för Henriks gäster och till exempel överraska dem med läckra chokladhjärtan, berättar M&E Sales Manager Nina Borch.

– På samma sätt varierar vi också luncherna, som äts i restaurangen i sal 2 och består av en huvudrätt och en dessert. Feedbacken till våra kongressvärdar är alltid otroligt positiv, och det är vi förstås glada över. På det hela taget kan man säga att Henrik och Compusoft är en drömkund!

Av Lars Blicher-Hansen

Berätta vad du tycker