Energizers Och Brainbreaks

Är dina möten energigivare eller energitjuvar? För att göra ett möte mer effektivt väljer många att öka mängden innehåll (punkter på dagordningen) och minska mötestiden. Resultatet av ett mycket innehållsrikt möte kan ofta bli att mötesdeltagarnas energi, och med den förmågan att koncentrera sig och göra sitt bästa, sjunker sakta men säkert  – och så åstadkommer man motsatsen till att vara effektiv.

Därför måste vi tänka igenom hur vi kan ge energi till deltagarna under mötet. Energizers och brainbreaks är korta övningar som ofta innehåller fysiska rörelser, som skärper deltagarnas koncentration och inlärningsförmåga. Övningarna är ett verkningsfullt och omväxlande sätt att kickstarta energi och gruppdynamik på alla möten, stora som små. Att lägga in övningsintervall på 5–10 minuter, som fördelas över mötestiden, kan därför vara ett bra val och ge följande effekter:

  • De skapar en innovativ och kreativ miljö, som får oss att leka och skratta.
  • De skapar snabbt kontakt mellan människor, så att vi törs prata om det som verkligen är viktigt för oss.
  • De innebär ofta lättare fysisk aktivitet, vilket skärper koncentrationen och inlärningsförmågan.
  • De håller i gång våra hjärnor, eftersom de ofta ställer krav på kombinationsförmåga och snabbhet.
  • De kan skapa variation i undervisningen eller i en workshop.

Gör såhär:

Om du gärna vill komma i gång med att använda övningarna på dina möten, tänk på att du bara kan bli bra på att använda dem om du gör det om och om igen. Öva dig gärna med familj eller vänner.

Välj de övningar som du själv tycker är roligast. Det är mycket lättare att motivera andra till att göra övningarna om de kan se att du själv tycker det roligt.

De flesta övningarna kräver lite plats. Planera därför i förväg var ni ska vara. Kanske kan ni vara i en lokal intill, eller be deltagarna att flytta undan några bord och stolar.

Var och när?

Övningarna kan i princip användas när som helst och var som helst, både inom- och utomhus.

I början av ett program när en grund för gruppkultur och stämning ska skapas eller vid tidpunkter när koncentration och energi är på väg ner, exempelvis efter lunch eller eftermiddagskaffet.

Inför aktiviteter i programmet där deltagarna ska arbeta kreativt, vara mycket aktiva eller samarbeta med andra. Eller som avslutning av ett program, så att deltagarna lämnar mötet med hög energi och glädje i kroppen.

Övningarna handlar om att leka och skapa god stämning, inte om att vinna eller prestera. Därför kan det vara en fördel att på ett positivt sätt uppmärksamma om det blir fel och någon gör bort sig. För det är bara de som törs göra fel som kan skapa nya ting och lära sig något nytt. Du kan prova och göra några fel själv för att visa att du menar vad du säger. Här följer fyra övningar som är bra och ganska lätta att börja ditt nya energigivande möte med.

 

#1: Övningen Ping Pong

 

Målsättning: Skapa god stämning, att deltagarna rör på sig eller som övergång till nästa aktivitet/ämne, som handlar om att vara öppen för förändringar och fokuserad.

Tidsåtgång: cirka 5 minuter

Antal personer: 2–200 personer

Plats: var som helst, ute eller inne

Material: inget

Gör såhär:

Be deltagarna att para ihop sig två och två – och be dem hälsa på varandra.

Be deltagarna att bestämma vem som är Ping och vem som är Pong.

 

Steg 1: Den som är Ping ska nu säga ”ping” och skjuta en osynlig bordtennisboll till sin partner som är Pong (handen kan fungera som racket). Pong skjuter tillbaka bollen och säger samtidigt ”pong”. De ska skjuta fram och tillbaka under 30–40 sekunder.

 

Steg 2: Förklara för deltagarna att de ska byta varje gång du klappar i händerna, så att Ping säger ”pong” och Pong säger ”ping”. Klappa först långsamt några gånger och öka sedan takten.

 

Steg 3: Förklara för deltagarna att de nu ska styra det hela själva. Varje gång en av dem säger ”smash” byter de och Ping blir till Pong och omvänt.

 

 

  

#2: Övningen ”Shaken not stirred ”

Målsättning: Skapa god stämning, skratt och massor av fysisk aktivitet med medelhög utmaning av koordinationsförmågan – en bra övning för att komma igång efter lunchen.

Tidsåtgång: cirka 5 minuter

Antal personer: 2–200

Plats: var som helst, ute eller inne

Material: inget

Gör såhär:

Be alla att resa sig upp, helst i en cirkel, men det är inte nödvändigt.

Starta med en långsam introduktionsrunda, där du visar vad som ska göras och ber deltagarna att följa ditt exempel. Först skakar du höger hand fem gånger och räknar högt. Deltagarna följer efter. Därefter skakar du vänster hand fem gånger, sedan höger fot och vänster fot och till sist hela kroppen.

Sedan gör ni precis samma sak en gång till, men nu med en nedräkning för varje runda. Runda 1 = fem skakningar med varje kroppsdel, sedan fyra skakningar, tre skakningar, två skakningar och till slut en skakning.

Öka gärna tempot under tiden, så att det slutar med att ni springer runt.

Lägg eventuellt till andra delar som ska skakas, till exempel huvudet, ögonlocken och tungan.

 

#3: Övningen Grab it

Målsättning: Skapa god stämning, att deltagarna rör på sig eller som övergång till nästa aktivitet/ämne, som handlar om att kunna hantera många saker samtidigt.

Tidsåtgång: cirka 5 minuter

Antal personer: 2–200

Plats: var som helst, ute eller inne

Material: inget

 

Gör såhär:

Be deltagarna att para ihop sig två och två – och be dem hälsa på varandra.

Be deltagarna att bestämma vem som är A och vem som är B.

 

Steg 1: A ställer sig med handflatan vänd mot B (som när man säger ”hej”).

B ska nu försöka träffa A:s handflata med pekfingret fem gånger, utan att A fångar fingret med handen.

 

Steg 2: Växling, så att A nu ska försöka träffa B:s handflata fem gånger utan att bli fångad.

 

Steg 3: Nu ska A och B göra båda sakerna samtidigt. A och B ställer sig med en öppen handflata och ett utsträckt pekfinger var. De ska alltså försöka att med den ena handen träffa den andres handflata och med den andra handen ska de försöka undvika att bli träffade i sin egen handflata.

Du kan alltid använda omgivningarna runt våra hotell för att hålla upp energi hela dagen – ett exempel är Radisson Blu Hotel, Malmö som ligger i centrum och erbjuder många energigivande möjligheter i närheten av hotellet. Deltagarna kan hålla energin uppe med en hälsosam paus och ett besök till Ribersborg, som är en två kilometer lång sandstrand mitt i Malmö med vacker utsikt över Öresund.

Artikeln har skrivits i samarbete med Ann Hansen, mötesdesigner, mötesledare och konsult, concept+competence.

Berätta vad du tycker