En ikon i Philadelphia

När Radisson Blu skulle göra en ordentlig omvandling av Philadelphia Warwick Hotel var det ingen tvekan om vem man skulle anlita. Med imponerande meriter som att ha designat interiören till Radisson Blu Aqua Hotel i Chicago och Radisson Blu Mall of America var Jim Hamilton vid Graven Images det självklara valet för projektet. Det hela slutade med en renovering och total omdaning av hotellet som kostade 20 miljoner dollar.

 

Detta historiska hotell med sina 301 rum ligger i det ansedda Rittenhouse Square District i Philadelphia. Under renoveringen fick alla gästrum och korridorer en ny design, ett helt nytt våningsplan med en privat lounge vigdes åt Business Class och hotellets grandiosa lobby gjordes om – allt i den moderna tappning som kännetecknar Radisson Blu, utan att för den sakens skull försaka hotellets charm och spännande historia.

 

Den mästerliga uppvisningen i interiördesign slutfördes i oktober 2013 och utmärks av en estetik som speglar stadens landskap, historia och kultur, samtidigt som varumärkets skärpa och exklusiva framtoning är tydlig.

 

En plats i historien
Byggnaden finns med på den officiella listan över landets historiska platser och invigdes första gången år 1926. Därför var Hamilton mycket mån om att bevara befintliga särdrag, däribland det intrikata murbruket, de öppna spisarna och stora fönstren, och att utifrån dessa tillföra det moderna stråk som utmärker designfilosofin i alla Radisson Blu-hotell.

 

Till de mer moderna inslagen hör belysningen i lobbyn bestående av ljuskronor från Mooi (holländskt) och Bocci (kanadensiskt). En iögonfallande matta med svartvita brottstycken av text väcker gästernas nyfikenhet och kompletterar de två enorma konstinstallationerna som spänner över de båda väggarna bakom två fullt fungerande eldstäder.

 

Eleganta tankegångar
Den grafiska utformningen på mattan och väggarna är en moderniserad variant av de stora järnvägsskyltarna från förr, och en blinkning till den avgörande roll Philadelphia spelade vid nationens tillblivelse.

 

Mattan speglar olika händelser, kulturer, livsåskådningar och influenser och blandar avsiktligt olika metaforer för att med glimten i ögat väcka till eftertanke. Mattan är även en hyllning till det skotska språket och kulturen. Dels för att designbyrån som gjorde mattan har skotskt ursprung, men framför allt för att uppmärksamma det inflytande som Arbroathdeklarationen (den skotska självständighetsförklaringen från 1320) hade på den amerikanska självständighetsförklaringen.

 

Voluminösa väggar
Den intressanta texten på väggarna i hotellobbyn representerar hotellets syn på individualitet och varumärkets strävan efter att skapa en tydlig känsla av rummet. På var och en av väggarna berättas samma historia utifrån två tvillingbröders perspektiv, men med subtila skillnader. Läsaren möter en skildring av brödernas bana genom livet, deras ambitioner, drömmar, sammanhang, privilegier, förändringar, avgörande ögonblick, åsikter, personligheter, skiljelinjer, individualism, broderliga kärlek och respekt.

 

Skandinaviskt inflytande
Det finns ett väletablerat band mellan Radisson Blu och skandinavisk design och arkitektur, i synnerhet till Arne Jacobsen och Fritz Hansen. För att ytterligare fördjupa denna relation har vi i lobbyn valt att ta in Fritz Hansens nya stol ”Ro”. Loungestolarna går i gråton och har ett högt ryggstöd som kapslar in gästerna på ett sätt som skänker både komfort och ett personligt andrum. Ro-stolarna ackompanjeras av specialtillverkade loungebord i putsat rostfritt stål tillsammans med accessoarer från designfantasterna på holländska Pols Potten.

 

En sista touch
På våningsplanen står det två extra stora soffor från Roche Bobois med blandad tygklädsel från Missoni i olika färger, mönster och textur. Detta är en liten hyllning till samarbetet mellan Radisson Hotel Group och det italienska modehuset. Dessutom finns det i gemensamhetsutrymmet ett ekbord och bänkar från den moderna belgiska möbeltillverkaren Sempre.

 

Ett riktigt business class-hotell
Radisson Blu Warwick Hotel i Philadelphia har rum som passar alla sorters resenärer, såväl affärsresande som turister. De 189 Superior-rummen har en urban karaktär – en färgstark, vass och modern atmosfär. Våra 46 Deluxe-rum erbjuder extra sittytor och en luftigare planlösning. I alla av våra 31 Executive-rum får du uppgraderade bekvämligheter som Nespresso®-maskin, gratis vatten på flaska, badrock, morgontofflor och fler badrumsbekvämligheter.

 

Hotellet erbjuder nu dessutom Business Class By Radisson®, ett koncept framtaget för att erbjuda gästerna ännu mer bekvämligheter och bättre service, såsom tidig incheckning, fler badrumsbekvämligheter, god natt-service, tillgång till Business Class-loungen samt kostnadsfria frukost- och kvällsdrycker.

 

http://www.radissonblu.com/hotel-philadelphia

Berätta vad du tycker