Du tänker som du äter – hur maten påverkar dina möten

Alla vet vi hur viktigt det är att äta rätt.

Redan innan bebisar föds får väntande mödrar råd om vad de bör och inte bör äta för att se till att deras bebisar får en hälsosam och lycklig framtid. Studier visar även att den mat du äter kan påverka ditt humör under dagen. Därför är det konstigt att så lite uppmärksamhet ägnas åt den typ av mat vi äter under affärsmöten, ett av de tillfällen då ditt val av mat är mycket viktigt för din dag.

Vi beslöt oss för att prata med Radisson Blus regionsköksmästare om det senaste inom mattrender och hur man lagar mat åt hungriga mötesdeltagare på Radisson Blu-hotell i Centraleuropa.

Vad heter du och vad är din position?

Ralf Lampe, kökschef på Radisson Blu Hamburg Airport och regionsköksmästare för Centraleuropa

Vad inspirerade dig att satsa på en karriär i matbranschen?

Många saker förstås, men jag gillar verkligen den frihet man får som köksmästare att vara kreativ, spontan och lite galen. Jag försöker alltid testa och lära mig om nya matriktningar, nya smaker, olika kulturer – vad som än intresserar mig egentligen.

Mat är en viktig del i världens alla kulturer, och jag älskar att kunna överraska och glädja våra kunder genom att kombinera bekant mat med utländsk matlagningsstil eller vice versa.

Kan du kort förklara vad du gillar med att laga mat för Blu?

Jag gillar att laga mat för Radisson Blu eftersom de ger mig friheten att följa mina intressen – som de jag nämnde tidigare.

På Blu har vi gäster från hela världen, och jag gillar utmaningen med att skapa rätter som är riktigt goda och ändå faller många olika slags människor i smaken. Vi uppmuntras att ständigt bygga vidare på vår kunskap om och förståelse för mat och mattrender för att bättre kunna tillfredsställa våra gäster. Jag tror att det gör att matens kvalitet – både i restaurangerna och under de möten och evenemang som hålls på våra hotell – skiljer sig från våra konkurrenters.

På vilket sätt skiljer sig matlagningen för ett möte/evenemang från matlagningen på en traditionell restaurang?

Man kan tro att matlagningen för möten och evenemang skiljer sig drastiskt åt från att laga mat i en restaurang, men inte för mig.

Jag har samma höga förväntningar på mig själv och min personal när jag lagar mat för en traditionell restaurang som för ett evenemang.  Här på Blu anser vi det vara mycket viktigt att maten ser lika bra ut som den smakar. Därför har vi utvecklat de här nya “mattrenderna” för våra Experience Meetings på Blu.

Vi har skapat fyra olika “stilar” eller “teman” för våra mötes- och evenemangsmenyer:

– Flexitarian

– Land + Place

– Wild Sensation

– Tasty Mood

I vart och ett av dessa teman arbetar vi med de senaste mattrenderna, som att använda lokala/regionala ingredienser och säsongsprodukter, och att fokusera på hälsa.  Vi är glada över att kunna erbjuda våra affärskunder ett hälsosamt och imponerande alternativ till de bufféer de vanligtvis får vid möten eller evenemang på hotell.

Vilka var de mest intressanta sakerna du upptäckte när du planerade eller lärde dig mer om de olika mattrenderna?

Ärligt? Jag förvånas alltid över hur långsamt hotellbranschen reagerar på och infogar mattrender i sina egna menyer.

Vi på Radisson Blu var först med att använda idén med “BrainFood”, eller hälsosam och färsk mat, i mötes- och evenemangsverksamheten.  Radisson Blu är först i branschen med att vidareutveckla de här mattrenderna och erbjuda våra affärskunder dessa hälsosamma alternativ. Jag tror att det är en av de faktorer som gör detta företag riktigt unikt.

Vad tror du är det viktigaste när man planerar maten inför möten och evenemang?

Det måste vara gott, enkelt och autentiskt.

Vilken rätt är du mest stolt över att ha skapat och varför?

Som Steve Jobs en gång sa, “Bra konstnärer kopierar. Fantastiska konstnärer stjäl”.

Vanligtvis skapar köksmästare inte så mycket som anpassar riktigt bra idéer och vidareutvecklar dem för vår egen specifika marknad. Just nu serverar vi till exempel smörgåsar med pulled pork under våra möten och evenemang och gästerna älskar dem. Det är mycket nostalgisk sommarmat och våra gäster reagerar alltid positivt när de finns på menyn.

Har du några råd till våra följare som de kan använda när de lagar mat åt större grupper hemma?

Se till att ha MEP under kontroll!

Ok, det är nog bäst att jag förklarar det. Det här är något du känner till om du någonsin arbetat i ett kök eller är en entusiastisk kock. Mise en place är franska och betyder “allt på plats”.

Att ha en plan och förbereda så många av dina ingredienser som möjligt innan du börjar laga är mycket viktigt för att din middag ska förlöpa så smidigt som möjligt, och det förhindrar förmodligen även många misstag. Att mäta ingredienserna i förväg och ha dem redo när de ska tillsättas rätten är hemligheten bakom en fantastiskt middag.

Vad tror du blir nästa stor mattrend?

Det är svårt att säga. Jag tror vi kommer att se ett fortsatt intresse för lokalproducerad mat som kommer direkt från lantgårdarna. Jag tror även att vi kommer att se mer av mat som en multisensorisk upplevelse, vilket är något som vi redan infogat i våra BrainFood- och Experience Meeting-menyer.

På Blu letar vi naturligtvis alltid efter olika sätt att göra våra gästers erfarenhet unik, så jag tycker det ska bli spännande att omvandla kommande “mattrender” till fantastisk mat för våra gäster.

Se fler bilder från våra mattrender

Kreativa kaffepauser med Blu

“Så länge det finns kaffe i världen kan det väl inte vara så illa?”

Oavsett om du håller med Cassandra Clare eller inte, behöver alla en kaffepaus då och då för att slappna av och omfokusera – särskilt på jobbet eller på ett möte. Så teamet på Radisson Blu i Centraleuropa tänkte: “Varför inte göra dem lite mer intressanta?”

Rulla ner för att uppleva några av de trendiga idéer som Radisson Blu i Centraleuropa erbjuder sina affärsgäster.

Addictive Apple

Kaffepausen “Addictive Apple” har ett flexitariskt tema som erbjuder en balanserad kost full av vegetariska smaker. Från äppelpaj till nygjorda smoothies med äpple och morot – håll dig frisk och kom ihåg att “ett äpple om dagen håller doktorn borta”.

Chic Cinnamon

Hemlagad mat och regionala rätter präglar våra “Land + Place”-inspirerade kaffepauser. Våra kockar ger traditionella recept en ny tolkning med en modern twist. Vad sägs om köfte på kanelstänger eller läckra kanelmunkar? Sätt krydda på mötet med våra kaneldoftande kaffepauser.

Cheerful Chocolate

Ge din själ näring under den här kaffepausen med temat “Tasty Mood”! Från smörgåsar med Nutella och chili, till sammetslena banansmoothies, alla godsaker som valts för denna kaffepaus är en hyllning till allas vår favorit – choklad. Bläddra igenom galleriet nedan för att se alla chokladfyllda godsaker.

Green Galore

För en kaffepaus som verkligen är full av smak och näring måste du testa Eco Green, vårt alternativ med temat “Wild Sensation”. Smoothies med vetegräs och honung passar perfekt med kryddad frigående kyckling och guacamolewraps. Se fler gröna mellanmål nedan!

Tror du att dessa kaffepauser är precis vad ditt team behöver för nästa möte eller evenemang? Eller du kanske är intresserad av att läsa mer om det fantastiska utbudet av läcker och modern mat som vi kan erbjuda vid nästa möte? Ta en titt på vår sida med mattrender och se alla de senaste trenderna som vi införlivar i vår meny vid möten och evenemang.

 

Berätta vad du tycker


one × = 4